Razstave | Prireditvevnik | ||
APRIL - cvetlična tihožitja | ||
Neznani avtor, lombardska šola (?) Slika kaže veliko kovinsko vazo, v kateri je sicer urejeno, a brez simetrije razmeščeno cvetje: vrtnice, lilije raznih vrst, dobrovita, zvončnice, tulipani idr. Nekaj cvetov leži na ploskvi, na kateri stoji vaza, okrog cvetov v vazi pa je videti metulje, kačje pastirje in pajka, ki se po niti spušča na ploskev. Vaza je bogato reliefno okrašena: ročaja sta v obliki kač, na sprednji strani je upodobljen mitološki prizor, v katerem je mogoče prepoznati Venero in Amorja in pred Venero še eno klečečo figuro, ki drži v rokah posodo. Ni izključeno, da gre za prizor, ki ga poznamo iz Apulejevih Metamorfoz (VI, 16), ko Psiha prinaša Veneri vodo. Sliko moramo slogovno povezati z domnevnim Mojstrom vaze z groteskami (Maestro del vaso a grottesche, prim. A. Veca: Parádeisos, katalog razstave v Galleria Lorenzelli, Bergamo 1982, str. 211, sl. XIX-XXII). Vse slike tega mojstra kažejo velike šopke cvetja (ki so zelo podobni šopku na naši sliki tako po razmestitvi kot po izbiri cvetja) v kovinskih vazah, ki imajo nenavadne ročaje in so okrašene s posvetnimi ali sakralnimi prizori ali pa s krajinami. Na teh slikah je opazen vpliv flamskega cvetličnega tihožitja na prehodu iz 16. v 17. stoletje, pri čemer je posebej značilen cvet cesarskega tulipana (Fritillaria imperialis); tega pogosto najdemo na flamskih slikah, na naši pa je naslikan prav v vrhu kompozicije. Čeprav so nekatere slike iz omenjene skupine skušali povezati z Giacomom Reccom, Veca misli, da je treba njihovega avtorja iskati nekje v srednji ali severni Italiji. Zadnja lokalizacija se zdi bolj verjetna; k njej nas usmerjajo nekatere slike, ki so kompozicijsko analogne in z vazami cvetja sorodne z nedvomnim lombardskim delom. Posebej je v tej zvezi značilna velika slika na platnu s figurama Marte in Marije na vsaki strani vaze s cvetjem; delo je bilo 20. februarja 1981 naprodaj na dražbi Christie's v Londonu (št. 97). Obe figuri izhajata od Bernardina Luinija. Na podnožju vaze na naši sliki je desno napis BOS 880, ki ga ni mogoče zadovoljivo pojasniti; verjetno je bil dodan pozneje, morda kot inventarna oznaka. Šopek je zanimiv, ker so v njem zbrane skoraj same dišeče rastline, od milo dišečih vijolic, šeboja, tulipanov in vrtnic, preko sladko predirnih lilij in kaline do zagatno vonjave žametnice, cesarskega tulipana in kranjske lilije. Takega šopka ni mogoče videti drugje kot na sliki, saj se združuje cvetje, ki cveti postopoma od aprila do julija. |
||
Neznani avtor, španska šola (?) Kompozicija je razdeljena na dva neenaka dela. Na levi stoji na kamnu vrh stopnic kovinska (?) vaza s šopkom. Okrašena je s stiliziranimi listi. Na desni je velika miza, pokrita s prtom, in na njej košara ter steklena kroglasta vaza na majhni nogi. V obeh je različno cvetje, naokrog pa poletavajo žuželke in ptice: kačji pastirji, metulji, liščki. Slika, ki je zaradi stanja ohranjenosti zelo spremenjena, kaže nenavadno, neuravnovešeno in nesimetrično kompozicijo. Tip šopkov, oblikovanje cvetja, navzočnost žuželk in ptic narekujejo misel, da se tihožitje zgleduje pri italijanskih vzorih prve četrtine 17. stoletja, vendar vse kaže, da slika ni italijanska, marveč španska, dasi je težko omeniti kakšno določnejše ime. V mnogočem spominja–vendar na precej sumarni ravni–na tihožitja Juana van der Hamna y Léona (Madrid 1596 – Madrid 1631), toda italijansko izhodišče je neutajljivo. Kot delo iste roke spoznamo Tihožitje z vazama cvetlic in melono, 150 x 70 cm, ki je bilo naprodaj kot Španska šola 17. stoletja na dražbi v Dorotheumu na Dunaju 19./20. oktobra 1993, št. 6. Še bolj sorodni naši sliki sta primerka Tihožitje z vazami cvetja, 118 x 174 cm, nekoč oba naprodaj v starinarnici Francesca Romana v Rimu. Šopki so »brezčasni«, saj so sestavljeni iz cvetlic, ki ne cvetijo hkrati. V mešani postavitvi so predpomladni teloh, pomladne narcise tacete in tulipani, majske šmarnice, kranjske lilije in potonike, junijske vrtnice in nageljni pa vse do poletnih dalij. V srednjem šopku cveti nevestica, ki je še vedno priljubljena sobna lončnica, medtem ko so morali po jasmin iz desnega šopka v rastlinjak. V levem šopku je nekaj cvetlic, ki jim je do upodobljenega videza morala pomagati slikarjeva domišljija. |
||
Marija Auersperg Attems (Gradec, 1816−1880) Slika je svojstven dokument časa. V šopku se namreč mešajo stare, zgodovinske vrtnice z novimi, ki so bile takrat »zadnji krik mode«. Vrtnice so naslikane z izjemno botanično vernostjo in natančnostjo tudi v necvetnih detajlih, kot so oblika in barva trnov, barvni odtenek listov in začetki rje na njih. Prav zato lahko nekaj vrtnic določimo na sorto natančno.
|
||
V letu, ko Narodna galerija praznuje 100-letnico delovanja, bodo na prostem v Arboretumu Volčji Potok na ogled velike povečave slik iz Narodne galerije. V Arboretumu bomo od marca 2018 do februarja 2019 postopoma predstavljali izbrane galerijske slike, katerih vsebina ali nastanek sta povezani z večno lepoto in pomenljivostjo cvetja in žensk. Razstava na prostem bo vsak mesec obsežnejša, marca bodo predstavljene prve tri slike, vsak nadaljnji mesec pa bo prinesel dodatne nove tri umetnine. Arboretum bo živ in živahen galerijski prostor, ki bo skozi različne letne čase spreminjal razpoloženja podobam iz Narodne galerije. Več o razstavi |
||
|
|
|
KONTAKT
Arboretum Volčji Potok
Volčji Potok 3
1235 Radomlje
Tel.: 01 831 23 45
Faks: 01 831 07 75
Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Za ogled potrebujete Javascript, da si jo ogledate.
Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Za ogled potrebujete Javascript, da si jo ogledate.